רכישת רכב מכונס נכסים היא דרך טובה לרכוש רכב במחיר אטרקטיבי, בתוספת מרכיב מרגש (exciting) של "תחרות", "מכרז" ו"זכייה". למרות שלא מדובר בהליך מורכב ולא צריך ייצוג של עורך דין כדי להשתתף, רצוי להכיר את כללי המשחק כדי להימנע מאי נעימות או חלילה רכישה שנתחרט עליה זמן קצר אחרי הזכייה והשלמת הרכישה.

1. קבלת מידע על הרכב

המודעה המזמינה מציעים להציע הצעות תפורסם בעיתון. יש אתרים באינטרנט וקבוצות בפייסבוק שמרכזים פרסומים כאלה. למשל הקבוצה "רכישת רכב מכונס נכסים". בכל מודעה כזו יימצאו פרטי משרד כונס הנכסים וטלפון ליצירת קשר. כדאי להתקשר למשרד כונס הנכסים, ולבקש לקבל את רישיון הרכב במייל או בפקס. הכונס יעביר בד"כ את הרישיון עם מחיקה של שם בעל הרכב, מטעמי צנעת הפרט. צריך להבין שבעל רכב חייב כסף לבנק או לגוף הפיננסי שנקט בהליך כינוס הנכסים, וזה מידע שלא נעים שיהיה נגיש לכל.

עיון ברישיון הרכב יגלה מידע בדבר הדגם המדויק של הרכב, ולפעמים רמת הגימור שלו. עם המידע הזה תוכלו לאתר בצורה קלה יותר את תת-הדגם במחירוני רכב, ולהעריך טוב יותר כמה שווה הרכב.

מידע נוסף שחשוב לבקש הוא את הקילומטראז' העדכני של הרכב, למרות שברישיון הרכב יש אינדיקציה לנתון זה. לפעמים המידע לא יהיה בידי הכונס, וזה אחד הדברים שתצטרכו לבדוק כשתגיעו לראות את הרכב.

בנוסף, ניתן לבקש לקבל את השמאות שנערכה לרכב. כונס הנכסים אינו מחוייב למסור אותה, אבל חלק מכונסי הנכסים ימסרו עותק מהשמאות תוך מחיקת מחיר הרכב (או הפסקה האחרונה שבה מפורטים השיקולים לתחשיב מחיר הרכב), וכנגד חתימה על כתב ויתור כזה או אחר. גם כאן, צריך להבין שהשמאי עורך בדיקה חיצונית בלבד של הרכב, ולא מדובר ב"בדיקה לפני קנייה" – לכן מטבע הדברים, הכונס והשמאי לא רוצים שיבואו אליהם בטענות. רכישת רכב בכינוס כוללת בתוכה מרכיב משמעותי של אי-וודאות בדבר מצב הרכב, וזו הסיבה העיקרית למחיר האטרקטיבי. כונס הנכסים מחוייב למקסם את מחיר הרכב, ולכן לא יגלה את מחיר השמאות שעלול להפוך למחיר המקסימום. מסיבה דומה לפעמים, יעדיף כונס הנכסים לא למסור את השמאות. במקרה כזה, תמחרו את אי הוודאות (אחרי שראיתם את הרכב) או הימנעו מהמכרז.

גם ללא מחיר הרכב, השמאות יכולה לפעמים לאפשר לכם ללמוד על פרמטרים שונים ששימשו את השמאי בהערכת הרכב – למשל סימנים לתאונות, מידע אחר על המצב הפיזי של הרכב, קילומטראז' ועוד. חשוב להדגיש – השמאי אינו בודק את הרכב מבחינה מכאנית – ולכן מצבו המכאני של הרכב נשאר בגדר תעלומה עד לקבלת הרכב. רצוי לחפש ולקרוא ברשת האינטרנט חוות דעת על דגם הרכב, טיפולים חשובים ותקלות נפוצות ועלויות תיקון – צאו מנקודת הנחה שייתכן שהרכב לא טופל כמו שצריך, ושאתם תצטרכו להוציא כספים על טיפולים במוסך.

והדבר הכי חשוב לחלק זה – גשו לראות את הרכב בעצמכם. זכייה במכרז משמע רכישת הרכב כמו שהוא – As-Is. אם זכיתם והתחרטתם כי יש שריטה או כי גלגל ההגה לא חדש ומבריק, או בגלל שצריך לעשות טיפול 10,000 ק"מ – אין דרך חזרה. בידקו את הרכב כמה שאפשר חיצונית ובתוך תא הנוסעים, וקחו בחשבון שלא תתאפשר התנעה של הרכב וביצוע נסיעת מבחן.

2. הגשת ההצעה

אחרי שקיבלתם את כל המידע שאפשר על הרכב והערכתם כמה הוא שווה – אתם צריכים להגיש הצעה לפי הטפסים שתקבלו ממשרד כונס הנכסים ולשלם 10% ממחיר הרכב כדמי רצינות. אם תזכו – תשלימו את היתר. למשל, אם הערכתם שהרכב שווה בין 100,000 ₪ ל- 130,000 ₪, אז כמובן שתציעו 100,000 ₪. במקרה כזה המקדמה היא 10,000 ₪. אם במהלך ההתמחרות המחיר עלה, וזכיתם ברכב במחיר של 120,000 ₪, תצטרכו לשלם את היתרה בסך 110,000 ₪.

חשוב לוודא כבר במעמד הגשת ההצעה, שיש לכם את מלא סכום ההצעה שלכם בתוספת מה שאתם מוכנים לשפר. רצוי לא להסתמך על הבטחות שתקבלו הלוואה כזו או אחרת מהבנק וכו'. אם ההצעה שלכם תזכה ודברים יזוזו מהר – אתם עלולים להידרש לשלם את הכסף בתוך זמן קצר ואם לא תצליחו – כספי המקדמה יחולטו והרכב יימכר למציע הבא בתור.

חשוב להימנע מהגשת הצעות נמוכות וסתמיות. רכב שעולה 100,000 ₪ לא יימכר ב- 10,000 ₪. במקרה כזה, גם אם בדרך כלשהי ההצעה שלכם היא ההצעה היחידה – כונס הנכסים יבטל את המכרז ומותר לו לעשות את זה. כמו שציינתי קודם – הרכב שייך לאדם שחייב כסף ולא יכול לשלם אלא בדרך של מכירת הרכב, השאיפה היא שהרכב יכסה את החוב, ושגם תישאר יתרה (לאותו אדם, או לאנשים אחרים שהוא חייב להם כסף). הצעה מכובדת תמצב אתכם כרציניים, וגם אתם תבינו את "כובד המשקל" של העסקה שאתם עומדים לעשות. אם הצעתם 5,000 ₪ והפקדתם 500 ₪ מקדמה, וההצעה הכי טובה בתחילת ההתמחרות היא 60,000 ₪ – סתם בזבזתם זמן למלא טפסים ולהעביר כסף. ואם אין לכם 60,000 ₪ אל תתקדמו רק כדי "לראות לאן זה יגיע" כי אתם עלולים להפסיד קצת יותר מ- 500 ₪.

מציעים במכרזי רכב מתחלקים לשני סוגים: סוחרי רכב ואנשים פרטיים. סוחרי רכב רוכשים את הרכב כדי להשביח אותו (בדרך כלל תיקוני פח וצבע, וניקיון פנים) ולמכור אותו במגרש שלהם. לכן הם מתמחרים בהצעה שלהם את העלויות. סוחרי רכב יעדיפו בדרך כלל רכבים "פופולאריים" מסוגים שמשמים רכבי ליסינג, ושיש להם ביקוש בשוק רכבי יד שנייה. מכרזים על רכבים "פופולאריים" יתחילו ויסתיימו לרב במחיר נמוך (עד 30% מתחת למחירון) כאשר למציע פרטי במכרז כזה יש יתרון – הוא מוכן לקנות את הרכב כמו שהוא ולא חייב "להשקיע" בו כסף נוסף. במכרזים על רכבים פחות פופולאריים יהיו יותר מציעים פרטיים. במקרה כזה, אם הרכב "מוצלח" המחיר יכול להגיע ל- 5% מתחת למחירון, ואם הרכב מיוחד מאוד גם למחיר שמעל המחירון. רכב לא פופולארי עם מאפיינים בעייתיים כמו צריכת דלק גבוהה ועלויות תחזוקה גבוהות – יתומחר כלפי מטה בהתאם.

דבר אחרון בהקשר זה – אל תמתין לרגע האחרון להגיש את ההצעה שלכם.

[עדכון 31/07/2018] דבר חשוב נוסף הוא לבדוק האם ההשתתפות במכרז כפופה לחתימה על הסכם מכר – אם כן יש לקבל ולקרוא את הסכם המכר לפני ההשתתפות, ולוודא שאין בו סעיפים שמטילים עליכם עלויות, ואם כן לברר מהן העלויות. להרחבה קיראו את המאמר הזה.

3. ההתמחרות

במודעה או במשרד כונס הנכסים תקבלו מידע בדבר המועד ההתמחרות – תאריך ושעה. ההתמחרות היא בדרך כלל טלפונית. באותו מועד, אתם צריכים להיות זמינים טלפונית ופנויים עד כמה שאפשר.

בפני כונס הנכסים תהיה טבלה עם ההצעות שהתקבלו. ההצעה הגבוהה קובעת את "מחיר הפתיחה". כונס נכסים קובע את "מחיר ההעלאה", למשל 5,000 ₪ או 1,000 ₪. ואז נערך מקצה טלפונים לכל המציעים שיתבקשו לשפר את ההצעה שלהם ל"מחיר הפתיחה" + "מחיר ההעלאה". במהלך המקצה לכל מציע יש שתי אפשרויות – לשפר או לפרוש. במקצים הראשונים, יש מציעים שמשפרים את ההצעה במחיר גבוה יותר ממחיר ההעלאה. לדוגמא, מחיר הפתיחה 60,000 ₪, מחיר ההעלאה 1,000 ₪, שני מציעים הסכימו לשפר ל- 61,000 ₪, והמציע השלישי מודיע שהוא משפר ל- 65,000 ₪. במקרה כזה המקצה ימשיך לרב לפי ההצעה הגבוהה יותר. בתום ה"מקצה הראשון" עורכים מקצה או מקצים נוספים.

בשלב הזה הטיפ הכי חשוב הוא לשים לעצמכם גבולות. מדובר בתחרות וככל שהמחיר עולה המשמעות היא שצדקתם, ושגם המציעים האחרים חושבים שהרכב "שווה". אבל בסופו של יום זה סה"כ רכב. תחשבו טוב כמה הרכב הזה שווה לכם, ואם המחיר עולה למעלה מכך תפרשו! כמובן שאם אתם פורשים תוך כדי התמחרות אתם מקבלים חזרה את המקדמה שלכם.

בסוף המקצים נשארת הצעה אחת והיא "ההצעה המועדפת" ושימו לב – בשום פנים ואופן לא ההצעה הזוכה.

למה לא ההצעה הזוכה? כפי שציינתי, הבעלים של הרכב הוא בדרך כלל אדם שלפעמים בגלל נסיבות לא נעימות לא יכול לשלם (יש גם מקרים של חברה שהרכבים שלה נמכרים). לצורך ההמחשה נניח שהרכב שייך לאדם, ושהרכב שווה 150,000 ₪, וההצעה הזוכה במכרז היא 120,000 ₪ וזו הצעה סבירה. לבעל הרכב נגרם "הפסד" של 30,000 ₪. ההפסד הזה הוא במידה מסויימת באשמת בעל הרכב, שצריך היה לנסות למכור את הרכב בעצמו או לעשות פעולות אחרות כדי להימנע מהליך כינוס הנכסים מלכתחילה. ועדיין, החוק נותן לבעל הרכב עדיפות ומאפשר לו לפדות את הזכות לפדות את הרכב – כלומר לשלם לכונס הנכסים את מחיר הרכב לפי ההצעה הטובה ביותר במכרז, בדרך כלל בתוך 7 ימים. במקרה כזה, גם אם לבעל הרכב אין כסף, הוא יכול לפנות לפני משפחה או חברים שייסעו לו. לרב זה לא קורה, אבל קחו בחשבון שיעברו כ- 10 ימים עד שתדעו שההצעה המועדפת שלכם הפכה ל"הצעה הזוכה".

4. ההצעה שלי היא ההצעה המועדפת – מה עכשיו?

כפי שציינתי, כונס הנכסים ייתן לבעל הרכב את האפשרות לפדות את הרכב, וזאת באמצעות משלוח מכתב. ללא משלוח המכתב לא ניתן להתקדם. מניסיוני, בדרך כלל, בעל הרכב לא יפדה את הרכב – לו היתה לו האפשרות, ככל הנראה היה עושה זאת לפני כן. שימו לב שרק תהליך משלוח מכתב הפדיון וההמתנה לתשובת בעל הרכב (או היעדר תשובת בעל הרכב) אורכת כ- 10 ימים. ישנם מקרים שבהם בעל הרכב מודיע מראש או בתוך זמן קצר מאוד שהוא מוותר על זכות הפדיון, ואז תידרשו להפקיד את יתרת הכסף מוקדם יותר.

אחרי שההצעה שלכם היא ההצעה הזוכה (ולפעמים גם לפני, במיוחד עם ההצעה הראשונית שלכם נמוכה), תתבקשו להפקיד בידי כונס הנכסים את יתרת תמורת הרכב. שימו לב – אין תשלומים, אין פריסה ואין תירוצים – כפי שציינתי קודם צריך שיהיה לכם את מלא הכסף לרכוש את הרכב זמין לביצוע התשלום. אם לא תפקידו את הכסף בזמן הכונס יחלט את המקדמה שלכם ויפנה למציע עם ההצעה הכי טובה אחריכם.

[עדכון 31/07/2018] בשלב הזה אם כונס הנכסים מבקש לחתום על הסכם מכר קיראו את המאמר הזה.

אחרי שתפקידו את הכסף בידי כונס הנכסים, כונס הנכסים יגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל לאשר את מכירת הרכב לכם. חשוב לוודא שהפרטים שלכם שמסרתם לכונס הנכסים – השם ותעודת הזהות מדוייקים. בקשות לאישור מכר מוגשות ומאושרות בדרך כלל בתוך מספר ימים, אך גם בעניין זה יש לפעמים עיכובים. לאחר שרשם ההוצאה לפועל אישר את המכר, כונס הנכסים יאפשר לכם לקחת את הרכב ממגרש האחסנה. יש לתאם מול משרד כונס הנכסים מועד לאיסוף הרכב מהמגרש, ולוודא שלא יהיה עיכוב בקבלת הרכב בגלל דמי האחסנה של הרכב במגרש.

כשמגיעים לקחת את הרכב צריך לקחת בחשבון שלפעמים הרכב עמד כמה שבועות מבלי שהתניעו אותו והמצבר התרוקן. זה כמובן לא אומר כלום על מצב הרכב, אבל יכול להיות לא נעים כשלא מצפים שזה יקרה. לכן כדאי להגיע עם רכב עם כאבלים, או סוללת התנעה ניידת (שממילא כדאי שתהיה ברכב), ושאתם יכולים לרכוש בקישור.

השלב האחרון הוא העברת הבעלות ברכב – כדי לעשות זאת עליכם לגשת למשרד כונס הנכסים ולקבל ממנו מסמכים. עם המסמכים אלה תיגשו למשרד הרישוי ושם תבצעו את העברת הבעלות ברכב. נכון למועד כתיבת שורות אלה, קיים נוהל בין לשכת ההוצאה לפועל למשרד הרישוי במסגרתו יש "חלון זמן" של כיומיים לבצע העברת בעלות מרגע שלשכת ההוצאה לפועל מעדכנת את פרטי אישור המכר. במקרה של חריגה משרד הרישוי יסרב לבצע את העברת הבעלות, וכונס הנכסים יצטרך לדאוג להזנה מחודשת. מדובר אמנם בעניין טכני ובמקרה הכי גרוע תיאלצו לגשת פעם נוספת למשרד הרישוי – אך גם מזה רצוי להימנע.

למי שטרם הצטרף – מוזמנים לבקר ולהצטרף לקבוצת הפייסבוק רכבים למכירה מכונס נכסים (ליחצו כאן!) בה מתעדכנות מודעות על מכרזי רכב למכירה בכינוס נכסים.
לפני סיום – הרכב על שמכם – תתחדשו, עשו בדיקה במוסך בהקדם האפשרי, טפלו בעדיפות ראשונה בכל מה שחשוב לנהיגה בטוחה, תנהגו בזהירות ו… תהנו!
 

הנה עוד כמה דברים שאפשר לעשות כדי ליהנות יותר מהרכב:
(1) נקו את פתחי האוורור של מזגן הרכב עם הכלי הזה.
(2) קשטו את הרכב עם מדבקה מצחיקה למשל כזו 🙂

לקריאה נוספת:

(1) שיקולים בהגשת הצעה לרכב מכינוס ומימון רכישה באמצעות הלוואה

(2) האם ניתן לקבל מידע על רכב בכינוס לפני הגשת הצעה?

(3) התמחרות טלפונית בכינוס רכבים – איך זה עובד וטיפים

(4) התנהלות מול כונס הנכסים והמגרש לאחר זכייה, איסוף הרכב והעברת בעלות

אזהרה: מטרת התכנים לסייע לקורא/ת להרחיב את בסיס הידע האישי שלו/שלה ולאפשר לו/לה לדעת יותר, לפני הגשת הצעה לרכישת רכב בכינוס.
השתתפות במכרז לרכישת רכב כרוכה בסיכון, ומי שבוחר להשתתף עושה זאת על אחריותו הבלעדית והמלאה, והכותב אינו לוקח כל אחריות על כך!

כל הזכויות שמורות לעו"ד אביב גלמן © 2017