בהמשך למאמר טיפים לרכישת רכב מכונס נכסים, ובעקבות שאלות ופניות בקבוצת הפייסבוק רכבים למכירה מכונס נכסים, אפרט בקצרה מספר שיקולים בהגשת הצעה לרכישת רכב מכינוס, והאפשרות לממן את הרכישה באמצעות הלוואה.

מה התקציב שלי?

אחד מחברי הקבוצה פנה אלי בשאלה איזה רכב לרכוש כשהתקציב שלו הוא 25,000 ₪.

מדובר בשאלה לא פשוטה, כי צריך לקחת בחשבון שברכישת רכב מכונס נכסים אין וודאות לגבי המצב המכאני של הרכב, ויתכן מאוד שלאחר הרכישה יהיה צריך לעשות טיפול לרכב, ואפילו לתקן ולהחליף חלקים.

במקרה של אותו חבר הקבוצה, שאלתי אותו אם יהיה לו קושי לממן תיקונים של כמה אלפי ₪ אם מחיר הרכישה יהיה 25,000 ₪ והוא ענה שכן. לכן המלצתי לו לפרוש במידה והמחיר עולה מעבר ל- 20,000 ש"ח (דובר בדגם שכיר ואמין, אבל שנתון ישן יחסית). שימו לב שהצעת המחיר שלכם צריכה לגלם את חוסר הוודאות (עוד בעניין בסוף מאמר זה).
חשוב מאוד לא להיגרר ולהעלות את ההצעה שלכם ל- 100% מהתקציב שלכם. חשוב להשאיר מרווח של כמה אלפי ש"ח לתיקונים. התקווה היא אמנם שלא יהיה צורך, אך אין לכך שום ערובה!
גם אם תצליחו לרכוש רכב שהמחירון שלו 60,000 ₪ תמורת 25,000 ₪, מה הטעם אם לא תוכלו לממן את עלויות התיקון והתחזוקה?

 

האם ניתן לממן רכישת רכב מכינוס באמצעות הלוואה?

קודם כל, רכב כנכס לכשעצמו הוא "השקעה" לא מוצלחת – המחיר יורד כל שנה, יש עלויות תחזוקה, בלאי וכו'. כשלווים את הכסף לרכישה מצטרפת לזה עלות המימון (הריבית שתשלמו על ההלוואה). אמנם נחמד להתחדש ברכב חדש, או טוב יותר מזה שהתקציב מאפשר, אבל עדיף להסתפק ברכב שתואם את היכולת שלכם ולהימנע מהלוואות למימון רכישתו.

בנוסף, במקרה של לקיחת הלוואה לצורך רכישת רכב יש סיכון למימוש הרכב ע"י המלווה! למעשה אותו סיפור שהביא את הרכב שאתם מתעניינים בו להליך של כינוס, עלול לקרות גם לכם! הדבר האחרון שאתם רוצים זה להיות "בצד השני", עם אותו רכב שרכשתם בעצמכם מכונס נכסים.

ובכל זאת, מי שמעוניין לממן את הרכישה באמצעות הלוואה צריך להבין שבנק שמלווה כספים למטרה של רכישת הרכב, ירצה לשעבד את הרכב להבטחת תשלום ההלוואה. במקרה של רכב מכינוס, צריך להעביר את הכסף לכונס בשביל שיגיש בקשה לאישור המכר, ורק לאחר אישור המכר ניתן יהיה לרשום את הרכב על שמכם ולרשום שיעבוד לטובת הבנק שהלווה לכם. מדובר בפער זמנים שהבנק נותן כסף ולא מקבל בטוחה. כונס הנכסים בד"כ לא ירצה להתעסק עם הבנק שלכם, ולא יסכים לחתום על התחייבויות שונות לבנק שמלווה לכם. אם הכסף לא בחשבון שלכם, או אם אין לכם התחייבות בכתב שתקבלו את "הלוואה לכל מטרה" ללא צורך בבטחונות – אל תגישו הצעה. אחרת, אתם עלולים להיקלע למצב לא נעים – זכיתם במכרז אבל הבנק פתאום החליט לא להלוות לכם, ואז אתם לא יכולים לממן את הרכישה, הרכב יימכר לזוכה "הבא בתור", ואתם תפסידו את המקדמה שהפקדתם אצל כונס הנכסים!

שימו לב שגם כאן, אפילו יותר מבשאלה הקודמת, עליכם לקחת בחשבון שיתכן שהרכב צריך לעבור תיקון או טיפול, או החלפה של חלקים כאלה ואחרים ויש לזה עלות.
אז גם אם זכיתם ברכב שלא חלמתם שיכנס בתקציב שלכם במחיר מפתה, ומינפתם את הרכישה באמצעות הלוואה שתפסה את כל מסגרת האשראי שלכם – לא יהיה לכם כסף לתחזק את הרכב וחבל.

אני מזכיר שלפני הגשת הצעה לרכישת רכב בכינוס, כדאי לקרוא ביקורות על הדגם, ושאלות תחזוקה שנשאלו בפורומים על ידי בעלים של אותו הדגם. גוגל הוא חברכם. מהמידע שתמצאו תוכלו ללמוד, פחות או יותר, למה לצפות במקרה שתזכו. זה יעזור לכם לתמחר נכון יותר, ולהעריך טוב יותר מתי לפרוש כשסיכון עולה על הסיכוי.

בהצלחה!

אזהרה: מטרת התכנים לסייע לקורא/ת להרחיב את בסיס הידע האישי שלו/שלה ולאפשר לו/לה לדעת יותר, לפני הגשת הצעה לרכישת רכב בכינוס.
השתתפות במכרז לרכישת רכב כרוכה בסיכון, ומי שבוחר להשתתף עושה זאת על אחריותו הבלעדית והמלאה, והכותב אינו לוקח כל אחריות על כך!

כל הזכויות שמורות לעו"ד אביב גלמן © 2018