אחת השאלות שחוזרת על עצמה בקרב מצטרפים חדשים לקבוצת הפייסבוק רכבים למכירה מכונס נכסים היא האם ניתן לקבל מידע על העבר המכאני של הרכב, והאם ניתן לברר האם הרכב עבר תאונה שהפחיתה את ערכו.

במאמר קצר זה אנסה לענות על השאלה, אבל לפני כן אזכיר את מה שציינתי צורה כזו או אחרת בשני המאמרים הקודמים – בהצעת המחיר שלכם אתם מתמחרים את חוסר הוודאות אודות מצבו של הרכב, כפי שאתם מעריכים אותו. והדגש הוא אתם.

התשובה בגדול היא שלא. מה גם שהזמן והמאמץ שתשקיעו באיתור המידע שווה כסף. פשוט תמחרו נמוך יותר את הצעתכם.

ובכל זאת, ניתן לנסות ולפנות למוסכים מורשים או יבואן הרכב ולנסות לערוך בירור לגבי הרכב, למרות שלא ברור עד כמה ערוכים או מוכנים היבואנים למסור מידע כזה, בטח למי שאין לו זיקה ישירה לרכב. בתכתובות ושיחות עם כמה חברים מקבוצת הפייסבוק רכבים למכירה מכונס נכסים, טענו בפני שהצליחו לקבל מידע ממוסך שטיפל ברכב או מהיבואן, או שהצליחו לקבל מידע ממקורות אחרים ושונים אודות הרכב, תמורת תשלום. אני ממליץ בשום פנים ואופן לא לשלם לכל מיני גורמים לא פורמאליים על "מידע" אודות ההיסטוריה של הרכב. הליך המכרז נועד לתמחר את חוסר הוודאות כמו שציינתי קודם – תמחרו אותו לפי יכולותיכם והערכותיכם, שימו לעצמכם גבולות מראש ואל תחצו אותם – וכוחות השוק כבר יעשו את שלהם. שימו לב שזו לא בעיה לזכות במכרז – רק צריך להעלות את גובה ההצעה. הבעיה היא לאחרת מכן – לשלם את המחיר שהתחייבתם, ואולי לגלות שקניתם רכב שעדיף היה לא "לזכות" בו.

אבהיר – תארו לעצמכם שקיבלתם "מידע פנימי" מגורם עלום שהרכב מצויין, ונניח שלא רק אתם קיבלתם את המידע הזה – המחיר בהתמחרות יעלה מהר. במקרה כזה אם זכיתם במכרז, אז גם זכיתם לגלות אם ה"מידע הפנימי" היה אמין. ואם המידע לא אמין אז שילמתם כנראה יותר ממה שצריך – ועל זה אין אחריות וחבל.

האם ניתן לקבל מידע מוסמך על עברו של רכב בכינוס או רכב יד 2 בכלל?

בישראל אין מאגר כמו ה-CARFAX™ בארה"ב. אמנם קיים מאגר מידע שנקרא מרכז הסליקה של חברות הביטוח שאמור לאפשר לדעת אם הרכב עבר תאונה, אך למרבה האירוניה השירות מאפשר את קבלת המידע רק לבעל הרכב. כלומר, כדי להשתמש בו צריך את שבעל הרכב יהיה מבקש המידע. זאת ועוד, שהמידע שניתן אינו מלא (חברות ביטוח מסויימות, רק 7 שנים אחורה, לא מכסה רכבי ליסינג שלפעמים לא מבוטחים). אתם מוזמנים לקרוא על המאגר הזה בכתבה הזו. האם כונס נכסים בתוקף סמכותו יכול לקבל את המידע? אני סבור שכן אבל אף כונס לא יתעסק בזה. זה פשוט לא שווה את הזמן. הסיבה היחידה שאני בכלל מציין את המאגר הזה היא (1) האירוניה (2) למקרה שיעזור למישהו שקונה רכב יד שנייה.

ד"א ככה נראה דוח מהמאגר:

חזרה לענייננו – קחו בחשבון שגם אם הצלחתם לקבל מידע על העבר המכאני וה"תאונתי" של הרכב, עדיין לא יהיה לכם מידע מלא. נניח שהרכב חדש יחסית ולאחר בדיקה חיצונית אתם מעריכים שהוא תקין יחסית לגילו. עדיין עלולים להיות דברים "קטנים ומעצבנים" שתגלו רק כשתקבלו את הרכב – כיסוי צ'ופצ'יק פלסטיק שחסר באמבקרס, מחזיק כוסות שנשבר וכיו"ב. מדובר בדברים שאפשר לפספס גם ברכישה רגילה ממוכר או מחברת ליסינג, אבל בכינוס זה יותר מרגיז כי לא באמת יכולתם לבדוק את זה (לרב לא ניתן לפתוח את הרכב להיכנס אליו ולבדוק). חשוב להדגיש שבכינוס נכסים הרכב נמכר As-Is – אין אחריות, אין הפחתות, אין החזרים.

לכן, חשוב מאוד לתמחר נכון את ההצעה שלכם. אם פעלתם בהתאם להוראות במאמר טיפים לרכישת רכב מכונס נכסים ובין היתר בדקתם את הדגם, קראתם על תקלות נפוצות שלו, ניסיתם לברר מידע אודות הרכב הספציפי, שמתם לעצמכם גבולות ולקחתם בחשבון את היקף ההוצאות אחרי הרכישה – אז ההנחה במחיר הנובעת מעצם הכינוס תפצה אתכם כל ליקוי שכזה. כלומר, בתוספת ההוצאות שאחרי הרכישה, קניתם למעשה רכב במחיר נמוך בכמה אלפי ₪ או אפילו עשרות אלפי ₪ מאשר לרכוש אותו מאדם פרטי או מגרש מכוניות. אם לא פעלתם בהתאם – שילמתם מחיר גבוה והליך הכינוס לא נתן לכם כלום חוץ מקצת אדרנלין בהתמחרות.

אם אתם מאלה שליבם נחמץ כל פעם שהם רואים שריטה על הדופן הפנימי של הדלת, או נוגעים בצ'ופצ'יק עם כיסוי חסר – הכינו את עצמכם לאפשרות שתבקרו בפירוקיה ותשלמו כמה עשרות או מאות ₪ על ליקויים קטנים כאלה, אם בכלל יימצאו חלקי חילוף (למשל בדגמים פחות פופולאריים).

בהצלחה.

אזהרה: מטרת התכנים לסייע לקורא/ת להרחיב את בסיס הידע האישי שלו/שלה ולאפשר לו/לה לדעת יותר, לפני הגשת הצעה לרכישת רכב בכינוס.
השתתפות במכרז לרכישת רכב כרוכה בסיכון, ומי שבוחר להשתתף עושה זאת על אחריותו הבלעדית והמלאה, והכותב אינו לוקח כל אחריות על כך!

כל הזכויות שמורות לעו"ד אביב גלמן © 2018