אמאזון התחילה את מהפיכת מחשוב הענן אי שם בשנת 2002, כשעבדתי בנטוויז'ן בשנת 2010 נעשה ניסיון להשתמש במערכות מחשב חלשות וזולות כדי להתחבר לעמדות ב"ענן" – זה היה איטי וקצת מסורבל בגלל בעיות תצוגה ועוד מיני באגים, אבל כשזה עבד זה עבד בסדר.

היום אחרי שבע שנים זה עובד מהר וטוב, עם אפשרות להתקין תוכנות כבדות כמו למשל עו"דכנית פלטינום. והקסם הוא שזה משהו שאפשר לעשות לבד. העלות היא כ- 50 ₪ לעמדה לחודש עבור עמדה זולה כח עיבוד וכמות אחסון סבירים, ועד 100 ₪ לחודש לעמדה לא רעה בכלל לשימושים משרדיים. ספקי IT נכון להיום, יגבו מכם בין פי 2 לפי 3 מעלות זו לעמדה, לא כולל תמיכה טכנית ועלויות הקמה. כמובן שאם מדובר ביותר מ- 3-2 עמדות כדאי לשקול להיעזר במומחה כדי לייצר אקוסיסטם משותף לכל העמדות ולחסוך בעלויות. אבל עם קצת היגיון בריא ולצרכים מסויימים – אפשר לדלג על ההתמקצעות בהקמת רשתות מחשוב ענן ולהקים כמה עמדות עם אופיס והתוכנה הייעודית שלכם (בהנחה שהן יכולות לרוץ על גרסת חלונות סרבר 2008 או 2016) – ופשוט להתחיל לעבוד מכל מקום – אפילו מהטלפון הסלולרי!

בשלבי הקמת המשרד שלי התלבטתי לא מעט האם להתקין את תוכנת ניהול הקבצים והנה"ח שלי על מחשב נייד, שאותו אחבר במשרד לציוד היקפי ארגונומי ונוח (מסך גדול, מקלדת ועכבר) – או לפתוח עמדת מחשב בענן ולהתחבר אליה, פעם מהמחשב הנייד, ופעם מהמחשב הנייח.

היתרונות של מחשב נייד ברורים: אפשר לעבוד בלי תלות בחיבור באינטרנט, ולמטרות גיבוי ישנם מספר פתרונות שיאפשרו סנכרון הקבצים החשובים לשירות אחסון בענן (OneDrive או GoogleDrive שעומד בקרוב לעבור שינוי). מבחינת אבטחת מידע – בחלונות 10 Pro ניתן להצפין את כל הקבצים בכונן באמצעות BitLocker ולנעול את ה- Bios של המחשב ומערכת החלונות באמצעות סיסמא. באופן הזה, אם המחשב אובד או נגנב – המידע לא יגיע לגורמים לא רצויים.

החסרונות של מחשב נייד הוא שבמקרה של אבדן/גניבה/קלקול אתם מושבתים. חסרון נוסף הוא שצריך לסחוב את המחשב הזה אתכם. ואם צריך להחליף את המחשב – אתם תלויים בחסדי ספק התוכנה שלכם להתקין אותה על המחשב החדש, וכמובן שכל המידע שלא גובה ממחשב שהתקלקל/נגנב כנראה אבד. בעיה שלישית היא תוכנות ברישיון שהתקנתם על המחשב ש"הלך" – והזמן או הקושי להתקין אותן מחדש על המחשב החדש. עמדת מחשב בענן נותנת מענה לכל הבעיות האלה. אפשר להתקין עליה תוכנות, ולהתחבר אליה מכל מקום – ממחשב נייח, נייד, וכאמור גם מהטלפון הנייד. היא לא נגנבת, לא הולכת לאיבוד, ולא "מתקלקלת" מחמת תקלות חומרה (ספקי מיחשוב ענן מבטיחים היום אחוזי זמינות שנושקים ל- 100%, כך שגם אם חוות שרתים במיקום אחד "נופלת" הסיכוי להרגיש זאת, במיוחד כבעלים של עמדה בודדת וחלשה, הוא נמוך מאוד.

לגבי החשש שהסיסמא תיגנב וייעשה שימוש לא מורשה  להתחבר למחשב בענן – חלק מהשירותים מציעים אימות דו-שלבי שמוכר לכם משירותי גוגל, כלומר ברגע ההתחברות לעמדה בענן תישלח בקשה לאשר את ההתחברות לטלפון הנייד שלכם.

בשביל להראות לכם כמה זה קל (אחרי תהליך ההקמה שהוא לא מורכב הרבה יותר מפתיחת חשבון באתר אינטרנט שמוכר חולצות), אני אתן לצילומי המסך לדבר. השתמשתי כאן בשירותי הענן של Microsoft Azure שהם לא הזולים ביותר, אבל מצאתי אותם הכי נוחים לתפעול.

ואפילו בסלולרי!

3
4

 

עם קצת קריאה והפעלת היגיון בריא אפשר להקים מערכת מחשב בענן. לא צריך תואר במדעי המחשב וגם לא הסמכה של קורס טכנולוגי. על המחשב בענן אפשר להתקין OneDrive לעסקים וכך ליצור סנכרון בין מספר עמדות (פיזיות ובענן) שיעבדו על קבצים משותפים. כך ניתן ליצור, בעלות זניחה יחסית, עמדת גיבוי לכל צרה שלא תבוא. בהגדרות המתקדמות תוכלו להגדיר מדיניות אבטחה ושליטה טובה יותר על המידע שלכם ועל העובדים שמשתמשים בעמדות, ולשלב אותם ב"רשת משרדית וירטואלית". אבל גם אם לא תעשו זאת – סינכרון בין עמדות וירטואליות עצמאיות באמצעות שירות איחסון ענן היא אפשרות לגיטימית שתעבוד טוב עבור לא מעט משתמשים וכמובן תחסוך מאוד בעלויות.

היבט נוסף של חיסכון הוא עלויות המיחשוב הפיזי שלכם – אם היום כשנשרף / מתקלקל לכם מחשב מדובר בעלויות של כ- 1,000 ₪ לעמדה עם ולעיתים בלי רישיון לחלונות – אז בשביל להתחבר לעמדה בענן אפשר להשתמש אפילו במחשבי כרטיס כמו Raspberry Pi – מחשב בגודל כרטיס אשראי כמעט, שעולה כ- 35$ ומריץ מערכת הפעלה בקוד פתוח שמספיקה בשביל להתחבר לעמדת הענן שלכם (Raspbian + Remmina). החיסכון במחשבים אלה לעומת מחשבים רגילים, מעבר לעלות הרכישה שלהם, הוא צריכת החשמל הנמוכה שלהם (היחס הוא בערך 17$ למחשב כרטיס לעומת 62$ במחשב רגיל לפי הפוסט הזה). כמובן שמעבר למחשוב ענן יחסוך לכם את עלויות השרת הפיזי אצלכם במשרד, התחזוקה שלו והחשמל שהוא צורך.

שיהיה בהצלחה!