תיעוד השתתפות במכרז מקוון באמצעות תוכנת צילום מסך

רכישת נכס או רכב במכרז דרך כונס נכסים היא דרך טובה לנצל הזדמנות ולרכוש נכס או רכב במחיר אטקרקטיבי. לאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר כונסי נכסים שמעבירים את זירת ההתמחרות במכרז לזירה המקוונת (אונליין), באמצעות אתרים שונים שמאפשרים לכל מי שמעוניין להשתתף במכרז מהמחשב האישי שלו, ואפילו מהטלפון החכם.

השינוי הזה מייצר מחלוקות שכמעט והלא היו קיימות בעבר כשהמתמחרות היתה נערכת טלפונית או פרונטאלית בהשתתפות של המציעים.

לדוגמא במכרז מקוון, מסיבות טכניות כאלה ואחרות, הצעה עלולה שלא להיקלט במערכת המכרזים, הצעה עלולה להיקלט באופן לא נכון (למשל על סכום גבוה ממה שהמשתמש התכוון), הצעה עלולה להיות מוגשת בטעות למכרז שונה ממה שהמשתמש התכוון כי העמוד "התרענן" בדפדפן מסיבה כזו או אחרת, וכיו"ב. הסיבה לכך יכולה להיות טעות של המשתמש-המציע, אבל גם יכולה לקרות עקב תקלה באתר המכרזים.

במקרים כאלה המשתמש-המציע עלול להינזק – לעמוד מול דרישה של כונס הנכסים לשלם סכום שלא התכוון להציע, או דרישה של הכונס להשלים רכישה של נכס או רכב שהמציע לא התכוון לרכוש, וגם להפך – להפסד של נכס או רכב שהמציע היה אמור לזכות בו.

במקרה של תקלה המשתמש-המציע ימצא את עצמו בקושי ראייתי גדול להוכיח את הטענות שלו. ברב המקרים הוא יהיה היחיד "מול המסך" של ההתמחרות. כונס הנכסים ואתר המכרזים אינם "צופים" במסך של כל המשתתפים, ובוודאי לא בדרך שהם יכולים לראות את מה שהמשתמש רואה על המסך שלו. כונס הנכסים ואתר המכרזים מסתמכים על המערכות שלהם, ותנאי השימוש באתר המכרזים מכילים תניה (תנאי), שהמשתמש הסכים לו בעצם ההשתתפות, שאומר שמערכות אתר המכרזים נאמנות על המשתמש וישמשו להכריע בכל מחלוקת. בהקשר הזה אציין שכדאי לקרוא את כל תנאי הסכם השימוש באתר המכרז לפני ההשתתפות במכרז.

במאמר הזה לא אדון בתחולה המשפטית תנאי ההשתתפות של אתר המכרזים ומקור התוקף של התנאים האלה במקרה של מחלוקת. מטרת המאמר לאפשר למשתמש-המציע אפשרות למדר את הסיכון שלו למחלוקת ולייצר תיעוד בזמן אמת של ההשתתפות שלו במכרז. אם הכל יתנהל באופן תקין לא יהיה צורך בתיעוד והמשתמש יוכל למחוק אותו. במידה ותתעורר מחלוקת, המשתמש יוכל להציג ראיה שתומכת בטענה שלו לכונס הנכסים, אתר המכרזים או במידת הצורך בבית המשפט.

הדרך הפשוטה והקלה ביותר לתעד השתתפות במכרז היא באמצעות מצלמה שמצלמת את המשתמש ואת מסך המחשב או הטלפון הנייד בזמן ההשתתפות בהתמחרות. יחד עם זאת, למרות שזו הדרך הקלה והפשוטה, איכות הצילום או זווית הצילום עלולה להיות בעייתית או שתקרה תקלה וברגע האמת מה שצריך להיות מצולם לא יצולם.

דרך נוספת (שאפשר להשתמש בה גם במקביל לצילום באמצעות מצלמה) היא צילום במסך באמצעות תוכנה ייעודית. אני ממליץ על תוכנת OBS Studio שהיא תוכנה בקוד פתוח המאפשרת לצלם מסך ובאופן הזה לתעד מה שקורה על המסך בזמן ההתמחרות.

את התוכנה מורידים באתר https://obsproject.com/ והיא תואמת למערכות ההפעלה חלונות, לינוקס ומערכת ההפעלה של אפל.

נכנסים לאתר ובוחרים במערכת ההפעלה שלכם (בדוגמא הזו מערכת הפעלה של חלונות):

לאחר שההורדה תסתיים הפעילו את קובץ ההתקנה והתקינו את התוכנה:

בתום תהליך ההתקנה הפעילו את התוכנה והיא תפעיל את אשף ההתקנה שלה שבמסגרתו תבחרו התקנים במחשב שלכם שימשו לצורך הקלטה.

באפשרות השנייה ביחרו במיטוב עבור הקלטה (אני מניח שאין לכם עניין להזרים את ההקלטה)

ביחרו את גודל החלק שהוזן:

אני הלכתי עם ההעדפה שהוצעה לי ע"י התוכנה, ואז לבחור ב"החל הגדרות":

ועם הוספת ההתקן המסך שלכם יופיע כך:

בשלב הזה תוכלו ללחוץ על כפתור ההקלטה ובסיום ההקלטה ללחוץ על סיום ההקלטה. הקובץ המוקלט יישמר בתיקיית "סרטי וידאו" במחשב, או תיקייה אחרת שתגדירו. שימו לב שבאופציות ברירת המחדל התוכנה מקליטה גם את המיקרופון שלכם, כלומר מה שאתם אומרים או קורה בסביבתכם עלול להיות מוקלט. ניתן לבטל את האפשרות הזו.

שתי הערות להקלטה ב- OBS Studio:

  1. מומלץ להתקין את התוכנה לפני ההשתתפות במכרז ולעשות מספר ניסיונות הקלטה כדי לוודא שיודעים לתפעל את התוכנה, ולבצע את ההקלטה.
  2. צריך לוודא שבמחשב יש מספיק מקום להקליט את משך הזמן שעלול להימשך המכרז. אפשר לנסות להקליט שעה של שימוש כדי לראות שהמערכת "עומדת בזה".
  3. לאתרים או תוכנות מסויימות קיימת אפשרות לשבש הקלטה, ולכן רצוי לנסות להקליט את אתר המכרז עצמו קצת לפני המכרז כדי לראות שזה עובד ומקליט.

שימו לב שאם יש כרטיס מסך משולב (NVIDIA למשל) עלולה להיות לכם בעיה של "מסך שחור" ואז צריך לעדכן הגדרות שיחייבו את תוכנת ה- OBS Studio להשתמש במתאם הגרפי הבסיסי בדרך הזו:

וכאן:

הערה אחרונה לעניין הקלטת השימוש כשמשתמשים בטלפון חכם עם מערכות הפעלה של אנדרואיד או אייפון – השימוש בטלפון חכם לצורך השתתפות במכרז אינו מומלץ. ראשית, השימוש בטלפון חכם מעודדת השתתפות במכרז בתנאים לא אופטימליים (בדרכים, תוך כדי פעילות אחרת) והתוצאה עלולה להיות טעות עקב חוסר ריכוז. שנית, לא כל אתרי המכרזים מותאמים לשימוש באמצעות טלפון חכם והתוצאה עלולה להיות תקלה עקב כך. שלישית, אמנם יש תוכנות שמאפשרות לצלם מסך של טלפון חכם אבל הקושי הוא שתצוגת המסך מצומצמת וגם אם המסך יצולם התצוגה לא תכיל את כל הנתונים בגלל גודל התצוגה או אי תיעוד ה"לחיצה" (בטלפון חכם אין "סמן" של עכבר).

בהצלחה!

*האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי או עידוד להשתתפות במכרז*

כל הזכויות שמורות לעו"ד אביב גלמן © 2020