Hotjar ואיך אנשים משתמשים באתר שלי?

אחד הדברים המרגשים בהקמת אתר אינטרנט אישי או עסקי, הוא הציפייה לקהל הגולשים ולקבל פידבק על עבודה שנעשתה היטב, או הערות שיעזרו לתקן ולשפר.

בפועל, לגולשים אין זמן לתת משוב. הם מחפשים את המידע שנחוץ להם וברגע שימצאו אותו (או לא) יסגרו את הלשונית של הדפדפן וימשיכו הלאה. היכולת שלנו "לצפות" בגולשים בזמן שהם משתמשים באתר שלנו מוגבלת. אחרי הכל, כמה אנשים תצליחו "לתפוס", להושיב מול מחשב ולצפות בהם בזמן שהם גולשים באתר שלכם?

מסתבר שאתם יכולים "לתפוס" כ- 100 כאלה, אפילו מבלי לשלם. וכמובן כמות גדולה יותר בתשלום. Hotjar הוא שירות מדהים שמאפשר לכם "להקליט" וידאו של הגולשים שמשתמשים באתר. מדובר בשירות שמספק תוסף לאתר WordPress שמכיל את קוד ה"חשבון" שתפתחו באתר של Hotjar. כלומר, קודם פותחים חשבון ב- Hotjar ומשם מקבלים קוד להטמעה באתר הוורדפרס שלכם, או שמתקינים את התוסף של Hotjar בממשק ה- Worspress ומזינים בו את פרטי החשבון שפתחתם אצלם.

זה עד כדי כך פשוט (למי שלא מפחד להיכנס לתפריטי אתר הוורדפרס שלו).

ככה נראית הקלטה של שימוש באתר:

פשוט כמו לנגן סרטון ביוטיוב. זה פועל גם על גלישה מתוך מכשיר סלולרי, וככה זה נראה בגלישה מסלולרי:

היתרונות של השירות אדירים. למשל, מכר שלי התקין את התוסף הזה באתר שלו, וגילה שגולשים רבים מגיעים לנקודה מסוימת באתר שלו, מנסים להקליק על אחת משלוש תמונות, ומיד עוזבים את האתר. מסתבר שהוא שכח לשים קישור לאותן תמונות, והגולשים שראו שהלינקים לא עובדים עזבו מיד.

תועלת נוספת בשירות היא יצירת "מפת חום", שלמעשה ממחישה באמצעות תמונה של האתר שלנו ועליה צבעים, את הנקודות שמושכות יותר עניין.

וככה זה נראה:

מה עלות השירות? חינם ל- 100 הקלטות ולמיטב זכרוני ו"מפת חום אחת". די והותר לצרכים שלי. אתר יותר מכוון מונטיזציה יכול לבחון אפשרויות בתשלום.

בשלב הזה אני משתמש בשירות בשביל לראות אילו פוסטים באתר שלי מושכים שימוש ממושך יותר (ממיין את ההקלטות לפי אורך ההקלטה ומסתכל), ואיפה אנשים "נתקעים". בצורה הפוכה – אני בודק מדגמית סשנים קצרים מאוד, בשביל לראות אם יש תקלה, או אולי אפילו טקסט שהרתיע וגרם למשתמש "לסגור" את ה"חלון".

אי אפשר בלי היבט משפטי קטן (מזכיר – האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי): תקנות הגנת המידע האירופאיות ("General Data Protection Regulation- GDPR") הן תקנות שבאות להחיל מנגנוני הגנת פרטיות באינטרנט. כאמור, שירות Hotjar אינו אוסף מידע מזהה אבל זה היבט שצריך לבחון בצורה מלאה מבחינה משפטית, במיוחד אם האתר שלכם "מכירתי" או מצליב מידע שמתקבל משירותים וספקים אחרים, שיכול לזהות את הגולש ה"מוקלט", אדרבא ואדרבא אם האתר שלכם פונה לקהל באיחוד האירופי. האתר שלי לא.

האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ טכנולוגי (ובטח לא משפטי).