גם הפוסט הזה נכתב בעקבות פנייה של חבר בקבוצת הפייסבוק רכבים למכירה מכונס נכסים שנתקל באירוע חריג מאוד, למעשה אירוע שאני שומע עליו בפעם הראשונה.

על-מנת להבין את המקרה אזכיר שבהנחה שהצעתכם היא הגבוהה ביותר, יודיע לכם הכונס שאתם המציע המועדף, לבעל הרכב יינתן כשבוע לפדות את הזכויות ברכב. אם בעל הרכב לא פודה את הרכב, אתם תתבקשו להפקיד בידי כונס הנכסים את יתרת הרכישה (90% או יותר אם המחיר עלה תוך כדי ההתמחרות). אחרי שתפקידו את כל הכסף בידי כונס הנכסים, הכונס יגיש בקשה ללשכת ההוצאה לפועל לאשר את מכירת הרכב לפי ההצעה שלכם. כל הדבר הזה לוקח זמן (בין שבועיים לחודש) וצריך לקחת את זה בחשבון.

מעבר לכך, בזמן הזה הרכב עדיין עומד במגרש המכוניות. מעולם לא נתקלתי בבעיה בשל כך. יחד עם זאת, אחד מחברי הקבוצה פנה אלי וטען שהוא הגיע למגרש לראות רכב אחרי שזכה בו – והדלתות היו פתוחות ונראה שפורק חלק מתוך הרכב עצמו. כעיקרון אין שום סיבה לבוא לראות את הרכב אחרי שזכיתם בו ולפני שאישרו לכם להגיע לקחת אותו. אבל זה מה שאותו חבר עשה וזה מה שהוא סיפר שראה כשהגיע. אז כמובן שהרכב אמור להיות נעול, ואיש לא אמור לגעת בו. לפעמים, בשלב התפיסה, בעל הרכב לא משתף פעולה ובמקרה כזה הרכב נפרץ ונמכר ללא מפתח – מידע שצריך להימסר מראש למציעים. במקרה כזה הגיוני שהרכב לא נעול. ועדיין, בהיותו עומד במגרש איש לא אמור לגעת בו, ובטח לא להוציא ממנו דברים. לפעמים אחרי התפיסה, בעל הרכב נזכר שהוא שכח משהו ברכב (לרב מסמכים ופריטים אישיים) ואז הוא ניגש לקחת אותם. הדבר הזה צריך להיעשות בתיאום עם כונס הנכסים והמגרש, ובפיקוח של עובד המגרש. למה בעל הרכב לא מגיע יום אחרי התפיסה לקחת את הדברים מהרכב? (1) לפעמים הוא אכן מגיע יום אחרי התפיסה (2) לפעמים בעל הרכב חושב שהוא יצליח לפדות את הרכב, ורק אחרי ההתמחרות כשהוא יודע את מחיר הפדיון, הוא מבין שהרכב יימכר למישהו אחר ואז ניגש להוציא את הציוד האישי מהרכב. כמובן שמדובר בדברים שאינם חלק מהרכב, ואינם חלק מהמכרז.

כפי שציינתי, המגרשים לא אמורים לאפשר לכל אחד לפתוח רכבים ולהסתובב במגרש ללא השגחה, ובטח שלא לפרק חלקים מהרכב. במידה ובכל זאת אתם חושדים באירוע כזה – הודיעו מיד למנהלי המגרש ולכונס הנכסים.

אותו חבר הקבוצה עדכן אותי שבעקבות המקרה שלו פנה למשרד כונס הנכסים, ולאחר שבדיקה אימתה את דבריו נעשתה הפחתה של מאות ₪ בודדים משיעור ההצעה. כלומר – המקרה הזה נגמר בהגינות, "בטוב", ובלי הליך משפטי. ככל הנראה כונס הנכסים החליט לספוג את העלות, או שידע שיוכל לגלגל אותה למגרש. מדובר במקרה חריג בהחלט. כונס נכסים פועל כידו הארוכה של רשם ההוצאה לפועל, ואין לו סמכות "לוותר" או "לספוג" (למעט משכר הטרחה שלו) – לא מדובר בכסף של הכונס. לרב אירוע כזה יסתיים בהודעה של הכונס שהמציע רשאי לנקוט בהליך משפטי – ואז יהיה צורך להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל, או תביעה אזרחית נגד כונס הנכסים ומגרש האחסנה. כמו שציינתי בהתחלה, זוהי הפעם הראשונה שאני שומע על אירוע כזה ב- 7 השנים שאני עוסק בתחום, ולשמחתי העניין הסתיים בצורה הגונה, וכנראה בגלל שזה אירוע חריג.

מה שניתן ללמוד מהמקרה זה שכדאי, אם אפשר, לצלם את הרכב כשבודקים אותו לקראת הגשת ההצעה, ואם לא ניתן – לשמור את התמונות שפורסמו באתר הכונס (בדרך כלל מציגות את הרכב מבחוץ ומבפנים). התמונות גם יכולות לעזור לכם להחליט במהלך ההתמחרות "עד כמה אתם רוצים את הרכב".

לסיום, ובלי קשר למקרה שתואר לעיל – כמה טיפים להתנהלות מרגע שהוכרזתם "מציע מועדף":

  1. עימדו בקשר עם משרד הכונס ובידקו מהו היום האחרון שבו לחייב יש זכות לפדת את הרכב.
  2. וודאו שעד אותו יום יש בידיכם כל הכסף.
  3. העבירו את הכסף בהעברה בנקאית לחשבון נאמנות על שם כונס הנכסים בלבד.
  4. היו בקשר עם משרד הכונס לוודא שהבקשה לאישור מכר הוגשה ללשכת ההוצאה לפועל, ולאחר מכן שהבקשה אושרה וניתן צו.
  5. לאחר שניתן צו תאמו עם כונס הנכסים קבלת הרכב מהמגרש. כונס הנכסים צריך להסדיר את תשלום דמי האחסנה מול המגרש, ורצוי שזה לא יעכב אתכם.
  6. הביאו סוללת התנעה / כאבלים – לפעמים הרכב עומד תקופה והמצבר מתרוקן ולא ניתן להתניע את הרכב ללא סוללה / חיבור למצבר של רכב אחר. זה לא אומר שום דבר על מצב הרכב, אבל בהחלט עלול להיות לא נעים אם לא מצפים לזה ולא נערכים לזה מראש. סוללת התנעה זה משהו שתמיד כדאי שיהיה ברכב ואתם יכולים לרכוש אחת בקישור הזה.
  7. לפני שאתם ניגשים למשרד הרישוי לבצע העברת בעלות – וודאו שהכונס צייד אתכם בכל המסמכים + שלשכת ההוצאה לפועל העבירה למשרד הרישוי פקודה ממוחשבת. בפעם האחרונה שטיפלתי בתיק כינוס רכב, הפקודה הממוחשבת היתה תקפה ל- 48 שעות, והתייצבות במועד מוקדם או מאוחר יותר לא היתה מאפשרת לבצע העברת בעלות (דבר שדרך תיאום והתייצבות נוספים).

בהצלחה.

הנה עוד כמה דברים שאפשר לעשות כדי ליהנות יותר מהרכב:
(1) נקו את פתחי האוורור של מזגן הרכב עם הכלי הזה.
(2) קשטו את הרכב עם מדבקה מצחיקה למשל כזו 🙂

אזהרה: מטרת התכנים לסייע לקורא/ת להרחיב את בסיס הידע האישי שלו/שלה ולאפשר לו/לה לדעת יותר, לפני הגשת הצעה לרכישת רכב בכינוס.
השתתפות במכרז לרכישת רכב כרוכה בסיכון, ומי שבוחר להשתתף עושה זאת על אחריותו הבלעדית והמלאה, והכותב אינו לוקח כל אחריות על כך!

כל הזכויות שמורות לעו"ד אביב גלמן © 2018